maandag 5 september 2011

Boudewijnpark


Ik heb net een nieuwe vaste rubriek gecreëerd: de pretparkrubriek. Want éénmaal per jaar wil ik met mijn kinders naar een pretpark gaan. De belevenissen van vorig jaar in de Efteling kon u al lezen en dit jaar krijgt u een verslagje van.... het Boudewijnpark.

Want dan woon je ergens tussen Gent en Antwerpen en blijkt het dichtste pretpark... in Brugge te liggen. Mijn kinders hadden nog nooit van het woord pretpark gehoord en dus omschreef ik het als een grote kermis met dolfijnen.
Een betere beschrijving dan 'grote kermis' voor het Boudewijnpark, kun je echt niet vinden. Of toch, 'de grote kermis van de vergane glorie' misschien. Maar ik hou van vergane glorie en mijn kinders van kermissen dus vond ik het allemaal prima.
Draaimolens met vliegtuigjes die niet meer omhoog willen, de helft van de boksautootjes die aan de kant staat, hoempapamuziek die krakerig uit de bloemperkjes lijkt te schallen, ik vind het wel iets hebben. Een beetje zoals Oostende eigenlijk.

Maar het Boudewijnpark, dat zijn natuurlijk ook de dolfijnen en volgens mij is die show nog krak hetzelfde als toen ik in het vierde leerjaar zat. Nu ja, het is ook niet dat dolfijnen er slimmer op geworden zijn de laatste 20 jaar en nu meer kunstjes zouden kunnen.
Al was er nu wel iets anders, ik bleef me maar afvragen wat er zou gebeuren als ze die dolfijnen niet na elk sprongetje een vis toesmeten. Zouden ze dan agressief worden of gewoon kattenlam? En hoe meer ik het me afvroeg hoe zieliger ik het allemaal vond. Ik troostte mezelf met de gedachte dat dat Boudewijnpark eigenlijk pokkeduur is en dat ze zeker een deel investeerden in WWF-programma's om dolfijnen te redden.
"Maar neen", zei mijn lief, "dat geld gaat vooral naar antibiotica voor die dolfijnen omdat die zo zwak worden in die aquariums. En ook naar tranquillizers, want wist je dat dolfijnen in gevangenschap vaak zelfmoord plegen?".
Slik, wat was ons geld weer goed besteed.

Maar hoe doet een dolfijn dat eigenlijk, zelfmoord plegen? Zijn adem inhouden?

2 opmerkingen: