woensdag 20 april 2011

Bril



Mijn SEAKvriendin, probeert het tegenwoordig met lenzen. Ik, al 10 jaar met dekseltjes op mijn oogbollen, moet een nieuwe bril kopen. Slik.

Reden daarvoor is mijn laatste bezoek aan de oogarts. Ze vroeg me of ik soms wel eens een bril droeg. En ik dacht: 'Ja, als ik op zondag een gat in de dag slaap en dan de rest van de tijd wat loop rond te lummelen in mijn pyjama, ja dan wel. Maar om deel te nemen aan het dagelijkse leven? No way! Wat had je gedacht? Als ik buiten kom is dat steevast zonder bril en mét lenzen. Ik pas niet met een bril, het staat me niet, ik ben ik niet, met een bril. Punt. '


Maar dit is wat ik dacht. En dit is wat ik antwoordde: ‘Ja soms, maar eigenlijk is ie niet meer sterk genoeg, dus ik kom er niet mee buiten.’


Maar toen stelde ze me een andere vraag:‘Als je hier morgen aan mijn deur staat met een oogontsteking, zou je dan een paar dagen naar je werk kunnen zonder lenzen?’


En ik dacht weer na. Ik dacht aan al die keren dat ik me doodschrok toen ik wakker werd na een avondje uit. Niet omdat er een vreemde man in mijn bed lag, neen, omdat ik werd omsingeld door vreemde monstertjes rond mijn bed.  Die wezentjes bleken dan bij nader onderzoek, de onzorgvuldig gedrapeerde kleren die ik de avond ervoor droeg. Zo goed zie ik dus zonder lenzen. 

Maar ik antwoordde mooi: ‘Hoh, even denken, met de fiets naar Sint-Pieters, dan met de trein naar Kortrijk en dan weer met de fiets en dan een 3 tal uur les geven en dan terug. Hoh, neen, waarschijnlijk zou dit niet lukken, dokter.’

En dus kwam zij met het verdict: ‘Als ik jou was zou ik een bril kopen, en die ook dragen, als je niet meer afwisselt kan je binnenkort helemaal geen lenzen meer dragen. Er zijn adertjes die in je ogen groeien omdat je godganse dagen lenzen draagt.’

Alarm alarm! Ik, altijd als brilsmurf naar mijn werk of op café, in de donkerte van een cinémazaal tot daar aan toe, maar toch niet op straat in het daglicht. 
De boodschap was aangekomen, dus ging ik naar de Pearl met een lieve vriendin om een bril. 
Ze vond hem wel OK, want ze is van hetzelfde gedacht als ik, een bril kan nooit echt mooi zijn. 

Dus heb ik nu een OK-bril waarmee ik als het moet, eens buiten kom.
Om mijn brillenfobie te overwinnen krijgen jullie de sneakpreview. Please, zeg dat hij OK is…

5 opmerkingen:

  1. Brillen zijn DE MAX! Ik zie dat gewoon als een extra item om mijn ijdelheid op bot te vieren. Als ik geld had,ik zou mij 20 brillen kopen! Gelijk Marcel Vantilt.

    De meeste vrouwen zien er trouwens onweerstaanbaar sexy uit met een bril. En gij maakt deel uit van de meeste vrouwen. Dus ge moet u nergens zorgen over maken. Behalve misschien over het wakker worden met een vreemde man in uw bed na een avondje uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder mijn bril zou ik nooit aan een fantastisch lief als Peter geraakt zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er goed uit, maar waarschijnlijk kon het nog beter. Ik ben dan ook zo'n mens dat het jammer vindt dat ze goede ogen heeft en altijd met vrienden mee wil om nieuwe brillen uit te zoeken (om dan zelf een uur te passen). Dus, tja, aan mij heb je niks.. En welkom bij de club! P.S. Ik vertrek volgende week naar NY. Heb net je tips geprint. Als je er nog hebt, welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ peter en tinneke: wat een romantiek op onze blog...
    @ tweemeisjes: de tips komen eraan!

    Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er toch goed uit? Ik ben overgeschakeld op lenzen omdat ik mezelf ook niet mooi vond met een bril. Maar "er groeien adertjes in uw ogen" doet me wel schrikken. Misschien toch nog een bril kopen? Hoe vaak moet je je lenzen dan wel uitlaten?

    BeantwoordenVerwijderen