donderdag 26 september 2013

Verjaardagscake


Het was ooit een afspraak met mezelf, als ik later kinders had, zou ik dat doen zoals in de boekskes. Correct dus en pedagogisch zoals het hoort. Na acht jaar moet ik beseffen dat de boekskes er leuker uitzagen dan de werkelijkheid en dat een bakfiets niet door mijn deurgat kan en de steinerschool  niet  in onze straat ligt.
Maar ze krijgen wel biogroentjes en op het schoolfeest ben ik steevast paraat om met stoelen te zeulen en pinten te tappen. Ik heb ook al eens cupcakes gemaakt en mijn jongste in een zelfgemaakt kleed gestoken.
Redelijk geslaagd dus in het correcte moederschap. Maar ik heb mijn grenzen, en de grens werd bijna overschreden bij het delicate onderwerp 'verjaardagstraktaties'.
Daar zijn immers regels over, en daar kan ik best mee leven want voor je er erg in hebt, worden kleuterverjaardagen gevierd met cheeseburgers uit de macdonald en een liter cola per kind. Er mogen dus enkel cakes, zonder slagroom wel te verstaan worden uitgedeeld en het liefste van al.... en daar wringt mijn schoentje,  'de school wil eigenlijk dat het kind op zijn verjaardag een boek schenkt aan de klas.'
En bij dat laatste, gaat mijn nekhaar rechtstaan, want dat is een regelrechte aanfluiting van het verjaardagsprincipe en een complete uitholling van het begrip "trakteren".

Trakteren dat vloeit voort uit contentement en omdat je wil vieren. Je trakteert omdat je lief je ten huwelijk heeft gevraagd of omdat je verjaart, je wilt "de vreugde delen", om het in Bond Zonder Naam termen te zeggen. En dus betaal je met een glimlach 8 gin-tonics, vijftien pinten of nodig je je ganse vriendenkring uit om in je living een paar flessen cava leeg te maken. Maar hebt u al ooit  een glas gedoneerd aan het café omdat u verjaart? Of een boek gegeven aan uw baas omdat u net 30 bent geworden?  Integendeel verjaren betekent kado's krijgen, niet weggeven.

En dus snap ik totaal de zin niet van het 'geef- een-boek-op-je-verjaardag'. Ik vind het zelfs gevaarlijk en bovendien is het nefast voor de horeca als er over een jaar of tien geen pinten getrakteerd worden maar boekjes gegeven.
En dus heb ik zin om te rebelleren, ik ben nog aan het nadenken wat ik precies voor ongezonde vuiligheid ik in de verjaardagscake van mijn dochter ga verstoppen.

1 opmerking: