woensdag 29 februari 2012

Wendy Bosmans

Over dat moederschap had ik toch nog niet alles gezegd, want er zijn misschien wel momenten waar ik toch niet zo helemaal naar uitkijk. En net omdat ik soms met mijn handen in het haar zit kreeg ik van een vriendin een opvoedingsboekje kado.
Oké, het is geschreven in het jaar 1964, maar een 6-jarige toen zal wel niet zoveel verschillen van een zesjarige nu. En wat een geluk dat ik dit kreeg, want wat las ik deze avond:

'Kleefpleisters helpen niet tegen flaporen. Als het nodig is moet u het kind bijtijds laten opereren.'
Oef, net op tijd want ik ik was net van plan haar oren vast te plakken met duct tape.

En ik haalde er nog een andere wijsheid uit.
'Zonder zakgeld groeien wereldvreemde dromers of wereldverbeteraars op, dichters of anarchisten, muurbloempjes, asociale figuren of genieën'
Vanaf nu dus elke week 100 euro zakgeld, want stel je maar eens voor dat mijn kind dichter zou worden of genie. Ik moet er niet aan denken.

Die vriendin die heeft nog zo van die boekjes. Voor elke leeftijd wat tips:

4 jaar:
'Het uiteenvallen van gezinnen wordt niet veroorzaakt door de televisie, zoals zo dikwijls wordt beweerd. Per slot van rekening speelt het toestel niet uit eigen beweging.'

7 jaar:
'Verlanglijstje voor vader: dat u niet alleen beweert de sterkste van het gezin te zijn, maar dat u dat ook werkelijk bent - zoals u de fouten en zwakheden van de andere gezinsleden zo goed mogelijk verdraagt en steeds rechtvaardig blijft wanneer u moet straffen.'

8 jaar:
'Snoeplust kan betekenen dat het kind op die manier een tekort aan moederliefde probeert in te halen.'

10 jaar: 
'Vrienden en vriendinnen: het kunnen er teveel zijn,...; dat zou dan kunnen wijzen op oppervlakkigheid, op te geringe diepte in vriendschapsbeleving, op onverschilligheid, ja zelfs innerlijke kilheid. En te weinig vrienden? Dat komt vooral  voor bij angstige haasjes, eenzelvige uiltjes of bij treurende bambi's die in hun medemensen teleurgesteld zijn.'

11 jaar:
 'Op school schieten jongens met kogeltjes van vloeipapier, dat zij eerst met speeksel hebben natgemaakt; zij gebruiken hun lineaal om er stukjes stuf mee door het klaslokaal te zwiepen; zij brengen muizen en kikvorsen en zoemende honingbijen mee, die zij tot schrik van de onderwijzer in hun kastje stoppen. En daarover lachen zij zich een ongeluk.'

12 jaar: 
'De 12 jarige verzamelt postzegels: van de Benelux of Europa of 'overzee' of met slechts 1 onderwerp, zoals bloemen of sportfiguren of auto's of ontdekkers. Wie het nu al tot een bepaald gebied weet te beperken kan het ver brengen met zijn verzameling.' 

Wie wat Wendy Bosmans' tips avant la lettre wil, sturen we graag een boekje op. We hebben nog 1, 4 ,5, 7, 8, 10, 11,12 en 13 jaar in de aanbieding. Vertel ons even welke leeftijd je wil en we helpen je uit de nood.


7 opmerkingen:

  1. Hey,
    4 of 5 jaar :-) Leuke illustraties voor de les.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hilarisch!! En dat van dat zakgeld klopt helemaal. Helemaal uitgekomen, ik ben alles wat er staat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als je vier jaar kan missen, ben ik kandidaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Nu weet ik tenminste waarom ik zoveel snoep. 'T is de schuld van mijn moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb voor mijn trouwdag een hele huistuinenkeuken-reeks gekregen van de jaren stilletjes. Vreemd genoeg vind ik daar soms al eens een handige tip in. Die ouwe rukkers waren zo dom nog niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ lien en etoile: als jullie je adres doormailen stuur ik een boekje op!

    B.

    BeantwoordenVerwijderen