woensdag 7 december 2011

België-Duitsland

Ik wil in Lokeren de trein nemen naar de luchthaven. Ik heb dat al gedaan en vraag dus om zo een speciaal toeslagbiljet, in de NMBS-mond "diabolo-ticket" genoemd. De man achter het loket kijk me schaapachtig aan en zeg dat hij dat niet begrijpt.
Brussel is Brussel, ik heb geen extra ticket nodig. Ik zucht eens en leg de man uit dat ik dat wel nodig heb. Na vijf minuten haal ik een foldertje waarin er meer uitleg staat. Uiteindelijk knikt een collega al even schaapachtig naar de man en zegt één of ander toverwoord waardoor hij er in slaagt een "diaboloticket" te printen.

Uiteraard heeft de trein vertraging en mis ik mijn verbinding in Brussel-Noord. Maar dit doet hier niet ter zake, ik had dit toch ingecalculeerd en haal net op tijd mijn vliegtuig.

In Berlijn, stap ik van het vliegtuig en leiden de bordjes mij naar de trein. Een vriendelijk mannetje met een kepie op, vraagt of hij mij kan helpen en wijkt geen seconde van mijn zij als ik een ticketje uit de muur haal. Hij wijst me de weg naar het juiste perron en geeft me het exacte tijdstip wanneer ik zal aankomen op mijn bestemming. Exact op dat tijdstip stopt mijn trein.

We moeten niet alles overnemen van die Duitsers, maar misschien toch een beetje.

Wat we dan weer niet moeten overnemen.

Het regent pijpenstelen en ik wacht aan het rode licht om over te steken, aangezien er toch geen auto's komen, negeer ik het rode licht en steek ik over. Ik word uitgejouwd en ben blij dat ze uiteindelijk geen politiecombi op me af sturen.

De man aan de receptie vraagt of ik ontbijt wil. Ik zeg ja en hij vraagt bij de rokers of niet-rokers. Zouden ze hier ook Duvel hebben misschien aan het ontbijt?

4 opmerkingen:

  1. Straks word je nog verkeersseut!
    (ik ben dat al)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf ook wel eens roepen op roodlichtoverstekers. *oeps* Het hangt wel van de situatie af. En ik toeter ook altijd om mensen die met de auto door het rood rijden. Kan het niet laten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, de voor -en nadelen van de Duitse Gründlichkeit op één dag ervaren noemen ze dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Ik had een gelijkaardig gevoel toen ik op verkenning ging in Zweden. In België was er ruim een uur vertraging op mijn trein naar Brussel voor een beetje mist, terwijl in Uppsala je werkelijk maar 5 meter ver kon zien en alle treinen netjes op tijd reden. Oh en daar wachten de voetgangers ook niet voor het rode licht hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen