donderdag 18 augustus 2011

Experiment


Ik heb een vriend die bezig is met een experiment. Het experiment heet: let-een-beetje-op-wat-je-in-je-lijf-stopt en-voel-je-beter. Neen, het is geen dieet om te vermageren, het is meer eens een tijdje geen suiker, koffie en alcohol naar binnen kappen.

De vriend voelt zich fantastisch en ik geloof hem graag. Hij slaapt beter, is minder vlug moe en zelfs minder vlug geïrriteerd (lees: vrolijker) naar het schijnt. Ik kan daar allemaal inkomen. Ik heb een wetenschappelijke opleiding genoten en kan me voorstellen dat de grens tussen eten en vergif, vaag is. Bovendien weet ik uit ervaring wat er gebeurt als je teveel alcohol, teveel koffie of teveel van beide samendrinkt.
En uiteraard probeert de vriend mij ervan te overtuigen ook eens  mee te experimenteren, tien dagen maar. En uiteraard zou ik dat heel graag kunnen (goed slapen lijkt me heerlijk) maar ik zie het niet zitten. 

En dus wil ik aan een deeltje van het experiment meedoen, maar zelfs dat lijkt me moeilijk. 
Al de ganse dag probeer ik uit te zoeken wat er het meest haalbaar is om tien dagen lang te weigeren: de koffie, de choco op mijn boterham of het glas wijn.
En opeens kan ik me echt niet meer voorstellen dat ik ook maar iets vrolijker kan worden door me één van die dingen te ontzeggen.  'T zal voor een andere keer zijn, laat ons zeggen dat ik kan leven met mijn huidige vrolijkheid.

1 opmerking: