zondag 1 mei 2011

Multimediale opvoeding

Mijn dochter is geboren in 2006. Dit betekent dat ze in een wieg lag met een ultramoderne, bewegende en lawaaimakende mobiel boven haar hoofd. We konden de mobiel besturen vanuit onze zetel met afstandsbediening en kiezen tussen muziek van Bach of Mozart.
Op haar tweede kon mijn dochter het woord 'gsm' of 'sms' perfect uitspreken. Op haar derde leerde ze hoe ze een dvd in de dvd-speler moest steken en op welke knoppen ze moest drukken om daadwerkelijk Bumba op het tv-scherm te krijgen. Op haar vierde leerde ze hoe ze met een computermuis moest omgaan en tegenwoordig zet ze zelf de computer aan.

Maar toch moet het ergens fout gelopen zijn in haar digitale, multimediale opvoeding. Want toen wij vandaag uit een betaalparking reden en ik mijn ticketje in het machien stak in de hoop dat de slagboom omhoog zou gaan, wenste dezelfde machien ons ook een goede reis. En wat riep mijn dochter 'Mama, er zit een mevrouw in die machien'.

En het werd er niet beter op, want toen ik haar met gefronste wenkbrauwen aankeek zei ze aarzelend : 'Een .. klein.. mevrouwtje... hé... mama...'

1 opmerking: