zondag 20 maart 2011

Aba-Jour

Ik probeer geen vlees te eten, maar soms doe ik het wel, in de Aba-Jour bijvoorbeeld. Ik was het niet van plan maar als je er met meer dan zeven aan een tafel zit is er maar een beperkte kaart. En op deze beperkte kaart stond maar één veggie-gerecht: Pasta Pesto.

Pasta pesto voor maar liefst 13,5 euro.  Ik heb getwijfeld maar vond het zonde van mijn euro's, ook al kwamen de pijnboompitten niet uit China.  En dus koos ik stoverij.
Het was de laatste keer dat ik stoverij at in de Aba-Jour. En wel hierom.

We hadden gereserveerd voor 12 man. Tenminste mijn ex-studiegenoot had gereserveerd voor twaalf man, maar drie man bleek ziek of had een kater en kwam onverwacht niet opdagen. Dat vonden we jammer, want we hadden die graag nog eens teruggezien, die drie ex-studiegenoten. Maar niet alleen wij vonden het jammer. Ook de serveerster van dienst vond het jammer, zo jammer dat ze ons als het ware een uitbrander gaf dat dit niet kon en dat haar baas heel kwaad zou zijn en we zouden moeten betalen en ze zou hem eens gaan halen haren baas.
En wij nipten verder van onze West-Malles.

En toen kwam de baas en kreeg onze toffe ex-studiegenoot nog een lading over haar. Ze bleef vriendelijk en had begrip voor zijn frustratie maar het mocht niet baten. 'Jaja, dat ze er niets kon aan doen en zelf niet op de hoogte was, elke week hoort hij dat verhaal, want vorige week hé waren er zes niet gekomen en de week daarvoor... Wat moest hij doen, een forfait aanrekenen, hé, een forfait aanrekenen, moest hij dat doen.'

Ik was een beetje van mijn melk. Ik ga immers uit van de volgende logica, als je een zaak voert en je hebt af en toe een probleem dan los je dat zelf op. In dit geval kun je een lesje trekken uit je problemen en in de toekomst geen groepen meer aanvaarden. Of je legt je erbij neer dat indien je werkt met reservaties, er af en toe iemand niet komt opdagen, collateral damage, zeg maar. 

Maar je begint toch nooit je klanten uit te kafferen?  Klanten die 17,5 euro neerleggen voor een stoverij.
't Was wel lekker...jammer maar helaas.

10 opmerkingen:

  1. Ooit hetzelfde meegemaakt bij een klasreunie in mosquito coast. We moesten betalen voor de 3 afwezigen en we trokken huiswaarts met een potje couscous en anderhalve scampi.
    Het is vervelend voor een zaak, maar daar kunnen de aanwezigen eigenlijk niets aan doen.
    Afin, mij zien ze er niet meer terug.

    Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Het overkomt me wel vaker in een restaurant aan te komen met een paar personen minder dan gereserveerd. Er zijn er altijd wel die de dag zelf ziek worden. Maar nooit heb ik daar vervelende reacties op gekregen.

    In een goed restaurant worden die vrijgekomen plaatsen toch meteen ingenomen door mensen die niet gereserveerd hebben.

    Ik heb nog nooit gegeten in de Aba-jour. Mij leek dat enkel een donkere kroeg om iets te drinken. En als ze maar 1 veggie schotel hebben (en dan nog iets wat ik zelf ook makkelijk kan klaarmaken) en daarenboven nog onvriendelijk zijn, dan heb ik helemaal geen zin meer om daar ooit langs te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. was net aan hetzelfde aan het denken Bieke!
    moraal van het verhaal: wij hebben een grappig verhaal om terug op te halen en zij hebben enkele klanten minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oei ik wil niet anoniem zijn natuurlijk...heb geen schrik van vergelding van mosquito coast of zo hoor! ;-)
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, heftige reactie van de Aba-jour. Zoiets kan toch gewoon niet? Bijna iedere keer als ik met een groep reserveer zijn er wel een paar die niet komen opdagen, nog nooit een probleem geweest. Zoals Lies zegt, in een goed restaurant zijn die plaatsen meteen terug opgevuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alle jong, zo grof. Jullie waren beter gewoon weg gegaan. "Klant is koning" geldt ook in restaurants, en vriendelijkheid is wel een basisvereiste. :s

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dan moeten jullie zelf es werken in een restaurant waar je alle tafels mooi hebt gezet zodat iedereen per groepje kan zitten en gezellig tafelen. Als er dan inderdaad verschillende mensen niet afkomen dan is dat wel heel jammer, voor de mensen die nog laat belden om te reserveren en die je moest zeggen dat alle tafeltjes bezet waren of voor de mensen die de plaatsjes dan opvullen en niet op de meest gezellige plekjes komen te zitten. In een restaurant wordt nagedacht over de tafelschikking... Ik begrijp zeker dat een baas zich moet inhouden en dat de klant koning is, maar mss moeten jullie ook es andere kant van het verhaal bekijken... Als een studente die elk weekend gaat opdienen zich al mag uitspreken over dergelijke voorvallen. xMarieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was er inderdaad ver over en compleet onnodig dat die baas ook nog eens zijn zeg kwam doen! Misschien moeten we er eens over denken om net buiten het centrum iets te zoeken, de andere ergernissen (zoals het zoeken van een parkeerplek in de buurt van de Aba-jour en lege bankautomaten)kunnen we dan ook overwinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marieke dat moet niet plezant zijn, maar bij elke job kom je zaken tegen die niet plezant zijn, maar waar je je over zet en de klant helpt en zeker niet tot tweemaal toe uitkaffert. Ik vind het net positief als ik ergens wil eten zonder reservatie, ze een tafeltje van een grotere tafel weg schuiven om mij toch een plaats te geven. Dit soort situaties zijn toch alledaagse kost voor een restauranthouder? Als je zelf als groep op het laatste moment geconfronteerd wordt met afbellers kan je daar weinig aan veranderen. Als je het restaurant dan nog verwittigt zijn de aankopen toch al gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. is dit een nieuwe trend ofzo voor de restaurants? onlangs aten wij in Safi Safi: we hadden er voor 8 gereserveerd, 2 ziek gevallen en uiteindelijk toch voor 8 betaald! Nochtans geen eten besteld op het moment van reserveren, maar pas bij aankomen in het restaurant. Net alsof ze voor ons apart een beest hadden moeten slachten ofzo... We aten er (toevallig) allemaal dezelfde couscousschotel aan 20euro de man, op 't einde van de rit 2x20€ moeten betalen voor de zieken. Hoeveel had het ons extra gekost als wij elk voor 50€ hadden gegeten? 100€?? Bovendien de hele maaltijd geen drank gezien wegens onderbemanning, na hoofschotel 45min moeten wachten op dessert, man man man...mij zien ze daar ook niet meer terug hoor, ondanks ik Mariekes standpunt wel kan volgen. Daar is toch een andere aanpak voor dan de wel aanwezige klanten buiten jagen?? Maar positief bekijken: we hebben een verhaaltje om achteraf te vertellen... :-)

    BeantwoordenVerwijderen