maandag 28 februari 2011

Lokerse GOKbeleid

En net nu er in alle kranten staat dat het GOK-beleid (ofte het gelijke onderwijskansenbeleid) eigenlijk niet werkt besloot men in Lokeren nog een tandje bij te steken. Het moest maar eens gedaan zijn met alle 'witte kindjes' naar de scholen buiten het centrum te zenden.

En dus zakten de onderwijsambtenaren van Brussel af naar Lokeren om info-avonden te organiseren en ouders te wijzen op het probleem van de witte en de zwarte scholen.
En bijna brak er een volksopstand uit toen bleek dat behalve het feit of je al dan niet in een woonwagen verblijft, vooral 'de afstand thuis-school' bepaalt of je kleuter al dan niet naar een school kan. En als je dan een hoevetje aan het renoveren bent op het platteland van Lokeren heb je dus dubbele pech, ten eerste is een hoeve geen woonwagen en ten tweede woon je dan ver van zowat elke Lokerse school.

Ik liet het allemaal niet teveel aan mijn hart komen en koos voor de school naast de deur, een 'zwarte school' naar het schijnt, maar met toffe juffen, een half bos op de speelplaats en niet te vergeten... warme maaltijden en naschoolse opvang. Het moet allemaal ook een beetje praktisch blijven.

Aangezien de meneer ambtenaar ons ook wat schrik aangejaagd had (want niet tijdig ingeschreven is geen school), besloot ik mijn dochters dan maar zo snel mogelijk aan te melden op de zwarte school.
Maar het lukt niet, het lukt eigenlijk al veertien dagen niet.

De website is wel telkens zo vriendelijk zich te verontschuldigen: 'Onze excuses, er zijn wat problemen, wij lossen dit zo snel mogelijk op, probeer het later opnieuw'.
Maar ik aanvaard ze niet, hun excuses. Als je een onderwijsbeleid wilt neerzetten kun je toch ook een website online krijgen? Ik vind het trouwens ook een beetje ongepast. Eerst een boel mama's en papa's zenuwachtig maken en dan afkomen met een 'sorry, het werkt eigenlijk niet'. Niet echt subtiel, als je het mij vraagt.

Ik heb nog 17 dagen om mijn dochters ingeschreven te krijgen.
Maar ik heb geen idee wat me te wachten staat als het niet lukt. Thuisonderwijs misschien?
Een eigen 'witte school' in mijn living? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten