zondag 9 januari 2011

Kussen


Januari is niet mijn favoriete maand, dat heeft wel zo zijn redenen.
Er zijn immers zo van die dingen typisch voor de januarimaand, waar ik het moeilijk mee heb: dat gekus bijvoorbeeld. Hopla, de 31ste december  is gepasseerd en daarom gaat iedereen aan het kussen en zo ook tijdens de eerstvolgende ontmoeting op de werkvloer...
En dat fenomeen maakt geen onderscheid tussen welriekende personen en minder welriekende personen, knappe verschijningen en de iets minder-gegadigden,  lieve sympathieke collega’s of betweterige alfamannetjes.

Ja inderdaad, ook de alfamannetjes doen lustig mee. En dat gekus gaat natuurlijk gepaard met de nodige oneliners, ik zal ze u besparen maar u zult wel begrijpen wat ik bedoel.
En na het kussen gaat het professionele leventje waar zijn gangetje, er wordt weer vergaderd en ge-egotript alsof er nooit gekust is geweest.

Maar het kan altijd erger, af en toe kom ik eens in het zuidelijke landsdeel en daar vervangt de kus de reguliere handdruk, daar is het iedere morgen van dat en iedere middag als er weer eens iemand binnenwaait die je 24 uur niet gezien hebt, vermoeiend toch. 
Kunnen ze dat ook eens niet op de onderhandelingstafel leggen, dat kus-cultuurverschil? Afschaffen die handel als je het mij vraagt.

6 opmerkingen:

  1. haha- kom naar Thailand- kust NIEMAND in het openbaar- en al zeker nie om goeiendag te zeggen-
    als je wilt kun je hier gans je leven niemand aanraken!)

    mr toch- dikke bees!
    Mike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, zoooo herkenbaar, zeker het verschil met de Franstalige landgenoten. Kom je op een vergadering met mensen uit de beide landsdelen, kus je dan de ene helft en geef je de andere helft een hand? Of kus je dan ook maar een Nederlandstalige collega die je een hand zou geven als er geen Franstalige bij waren? Als iedereen al zit is het niet moeilijk, gewoon iedereen een hand gaan geven, ook de Franstaligen, maar als er eerst nog een beetje al rechtstaand wordt gekletst en je valt zo'n groepje binnen... Eigenlijk moeten we gewoon doen zoals de Franstaligen, dat is het gemakkelijkst: gewoon altijd en overal iedereen een kus geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geef niet graag kussen aan mensen die ik niet of enkel van op mijn werk ken. Het vervelende is dan ook dat ik met mijn hand al klaarsta en dan vaak in de buik van mijn kusser pook. En als er gekust wordt op de Nieuwjaarsreceptie: 1 of 3 kussen? Dan sta ik daar een raar wezen te trekken omdat ik er 3 wil geven en mijn kusser maar 1 of omgekeerd. Belangrijk bij handjes schudden is een stevig had geven. Zo geef je de stevige handjesschudders weerwerk en toon je aan de zwakke schudders je sterkte. Niets zo voos als iemand die zijn had geeft om geschud te worden. En soms is dat dan nog vochtig ook. Dan spreken we over een echt 'vishandje'. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik mis een prentje bij dit tekstje. Bieke, wordt er niet gekust in Ledeberg?
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen