donderdag 2 december 2010

De seitangoulash

Op verzoek, het recept van de seitangoulash...
Maar ik wil eerst eens vertellen hoe ik dat recept van seitangoulash ken, want seitangoulash maken, dat leer je niet van je moeder, of toch niet van mijn moeder.
Maar dus...
Af en toe is het hier druk en vergeten mijn lief en ik elkaar een beetje en dan nemen we de beslissing dat we vanaf dan, één keer per maand van 'quality-time' zullen doen. Het principe is dat de éne voor de andere iets organiseert. Maar meestal doen we dat twee keer en dan hebben we het te druk en vergeten we onze afspraak weer, tot we beseffen dat we elkaar weer eens een week niet gezien hebben.

Maar dus was het mijn beurt om iets te organiseren en ik vond het een fantastisch origineel idee om mijn lief te trakteren op een vegetarische kookworkshop.
Die bewuste avond reed ik dus met een lichtjes geëxciteerd lief richting Brugge. Hij begon al luidop te dromen om eindelijk eens binnen te gaan in dat concertgebouw op het Zand.
Maar de glimlach verdween een beetje toen we stopten aan het gemeenteschooltje van één of ander gehucht bij Brugge en we daar midden op de speelplaats werden verwelkomd
door een gezette vijftige-jarige dame in keukenschort: 
'Est vo de kooklessn, tis olier wei, go mo na boovn'.
Wat volgt is een discussie tussen mijn lief en ik die ik u zal besparen maar waar volgende kernwoorden inzaten: 'Kooklessen! Zot! Help! Das voor vrouwen!' en langs de andere kant  'KookWORKSHOP! Origineel! Sergio Herman is een vent!'.

Het werd er natuurlijk niet beter op toen bleek dat de kookworkshopcollega's allemaal dames waren.. van rond de veertig... die westvlaams praatten. Maar soit, de mind werd open gezet en we hebben fantastische dingen geleerd en telkens ik seitangoulash op tafel zet dan zeg ik: 'Was het lekker? Ja zeker? da was toch een goed idee hé van mij? Die kooklessen?'
Maar dus... seitangoulash


1/2 kg seitangoulash, in blokken van 1 cm gesneden. Ik neem altijd die van de Colruyt. 
sesamolie
tijm/laurier
sojasaus
2 uien
250 gr champignons
peterselie
sojaroom
4 wortels
stuk bleekselder
look


Sauteer de stukjes ui in de olie, het zout en versnipperde look toevoegen. Snijd de wortels en de selder in blokjes en stoof mee, ook de champignons en de seitan erbij kappen. Eventueel een scheutje water toevoegen. Laten garen en op smaak brengen met sojasaus en eventueel wat zwarte peper. De sojaroom erover gieten en opdienen met grofgehakte peterselie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten