zondag 21 november 2010

weekmenuten

Op maandag was het worst, op woensdag frieten, op vrijdag vis en op zaterdag spaghetti en dat jaren aan een stuk. Toen al zwoer ik dat ik nooit, maar dan ook nooit weekmenu's zou opmaken. En toen ik mijn eigen centen ging verdienen en zo snel als ik kon het ouderlijk huis verliet, zag ik dat dit principe ook bij leeftijdsgenoten zijn ingang vond.
'Waar was de creativiteit dames? En het leuke gezellige chaotische bestaan waarbij je niet weet wie aan je tafel zit 's avonds, laat staan wat de pot schaft?' , repliceerde ik telkens ik dergelijk lijstjes op de koelkasten vond.

Maar toen kwamen de kinders en het gehol naar de crèche en het avondhumeur van mijn dochters en mijn eigen avondhumeur en bedacht ik, dat indien ik 's avonds niet meer naar de colruyt zou moeten hollen of zelfs nog eens zou moeten nadenken wat ik zou eten, mijn leven misschien wat gemakkelijker zou worden. Een gedachte minder in mijn hoofd en een half uur tijdswinst elke dag, dat moest succesvol zijn.

En zodus begon ook ik op zaterdag ons krijtbord vol te schrijven met menu's...Maar het vergt natuurlijk enige discipline, niet alleen moet je je koffie op zaterdagmorgen in de colruyt gaan drinken, je moet ook je hoofd pijnigen om 7 gerechten op dat krijtbord te krijgen en daarbij moet je rekening houden met de spinning op maandag, dat het woensdag kindvriendelijk moet zijn, dat je lief op dinsdag gaat klimmen en op woensdag  een vergadering heeft en...dat je geen frigo vol restjes wil.

Niet simpel, maar daar is dan nu ook een oplossing voor gekomen. Want sommige blogmadammen smeten, hun weekmenu's al op het net, nu bestaat er zelfs een eigen blog. Van waar je de weekmenu's dus eigenlijk schaamteloos kan kopiëren, of je kunt het ook minder schaamteloos 'inspiratie halen' noemen natuurlijk. 
Ik ben een fan en omdat ik niet alleen van de blog wil pikken maar ook mijn steentje bijdragen: ten huize D zit het zo deze week, indien je een recept wil, mail je maar.

Maandag: de rest van de gratinpattaten van zaterdag met pompoen en veggieburger
Dinsdag: = vrouwendag, wat room kappen bij de rest van de pompoen, pasta erbij en een glas wijn en dat allemaal in de zetel terwijl ik naar 'thuis' kijk
Woensdag: spaghetti uit de diepvries, want ze moeten ook zeker in bad en ik kan niet tegelijk koken
Donderdag: veggieballetjes in tomatengroentensaus en rijst, (ik moet nog een recept zoeken op het worldwide net)
Vrijdag: Mijn lief moet zijn plan maar trekken want ik ben weg(voor de duidelijkheid, de kindjes hebben in de school/crèche gegeten dus die laat ik niet in de steek)
Zaterdag: seitangoulash met couscous
Zondag: ga ik doen alsof we niets in huis hebben en de chinees voorstellen

2 opmerkingen: