donderdag 23 september 2010

Beste JEP

Hij is klaar, mijn brief voor de JEP. Net verstuurd.Want ik ben echt van mening dat een vrouwenkont veel meer eerbied toont aan de vrouw dan een afwasmadam. Wij houden u op de hoogte.

PS: En als jullie het allemaal wat overdreven vinden check dan zeker dit.


Geachte JEP

In de DREFT-reclame wordt het wasmiddel gepromoot door voor te stellen dat het product al jaren wordt gebruikt door vrouwen.  Verschillende vrouwen uit verschillende periodes uit de geschiedenis komen hierbij in beeld. De vrouwen verkondigen telkens dat ze blij zijn dat ze beschikken over DREFT-afwasmiddel.

Hierbij wordt de vrouw erg stereotiep voorgesteld alsof  alleen de vrouw de kunst van het afwassen beheerst en dit al eeuwen lang.  Er komt immers nergens een man in beeld.

Wij zijn dan ook van mening dat deze reclame discriminatie tolereert op grond van geslacht. De reclame speelt duidelijk met de opvatting dat afwassen een taak is die enkel door vrouwen mag/kan worden gedaan.  Door die duidelijke link te leggen tussen vrouwen en afwassen vinden we dat er sprake is van minachting ten opzichte van de vrouw.
Deze reclame buit dan ook het beeld van de vrouw op onrechtmatige wijze uit.

Bovendien vinden we dat reclamemakers rekening moeten houden met de evolutie van de maatschappij en moet ten zeerste vermeden worden dat ze bijdragen tot het bestendigen van sociale vooroordelen of van stereotypes die indruisen tegen de maatschappelijke evolutie.
Jarenlang werden door verschillende instanties, zowel overheid als privé, initiatieven gelanceerd  om de ongelijkheid tussen man en vrouw te bestrijden. Een ongelijkheid  die nog steeds aanwezig is en die zich vooral manifesteert in enerzijds een niet te onderschatten loonkloof tussen beide geslachten en anderzijds het zogenoemde 'glazen plafond'. Het blijft voor vrouwen nog steeds moeilijk om topfuncties uit te oefenen, het feit dat vrouwen heel vaak een job combineren met het huishouden is daar zeker een belangrijke reden voor. 

Wij betreuren het dan ook ten zeerste dat reclamemakers reclamespots de wereld insturen die deze ongelijkheid tussen man en vrouw alleen maar bevestigen. Deze reclame buit dan ook niet alleen het beeld van de vrouw op onrechtmatige wijze uit maar kan bovendien ook discriminerende reacties uitlokken op basis van geslacht.

Wij vragen u dan ook met aandrang hiervoor de gepaste actie te ondernemen.

Met vriendelijke groeten

3 opmerkingen:

  1. Groot gelijk! Ik irriteer me ook mateloos aan zulke vrouwonvriendelijke opvattingen. Gelukkig hebben wij maar 2 zenders op onze tv en geven die enkel maar "boodschappen van algemeen nut", dus dat verminderd de frustraties wel een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bla Bla Bla

    Ondertussen sterven kinderen aan hongersnood en uitdroging, gaat de aarde verder stuk, en discrimineren vrouwen er zelf even hevig op los, maar op een andere manier natuurlijk.

    Geeuw
    Selectieve bevrijding is een leugen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk, de wereld gaat eraan en het leven is heel onrechtvaardig. Maar als dat betekent dat we met niets mogen lachen, zelfs niet met onszelf dan zijn we nog erger bezig, vrees ik.
    Leve de mensen die af en toe kleur geven aan het leven en humor appreciëren.
    U moet onze blog niet lezen hoor, want ik weet niet of het echt iets voor u is. Ik stel voor dat u zich in het vervolg beperkt tot de katern buitenland van de 'Standaard'. Daar zult u zeker uw ding in vinden.

    Tot slot wil ik nog kwijt dat het u helemaal niet siert om dergelijke negatieve reactie anoniem te posten. Als er dan toch moet gegeeuwd worden, doe ik het liever bij deze.

    BeantwoordenVerwijderen