zondag 27 juni 2010

Vakantie


Hooray hooray, I am a teacher and I deserve my holiday….

Of niet?
Ontelbaar keren word ik er immers over aangesproken: “amaai, weeral congé, en zo veel…”
Ik ga er al een tijdje niet meer op in. Wat hielp het ook om argumenten op te sommen dat leraar zijn veel meer inhoudt dan lessen voorbereiden en lessen geven. Takenbundels ontwerpen, cursussen schrijven en constant updaten, zetelen in de werkgroep taalbeleid (en in West-Vlaanderen kan dat tellen)… Het zijn maar enkele van de tientallen zaken die ook vaak in die grote vakanties gebeuren.

Maar ik laat me dus niet langer verleiden tot dergelijke opsommingen. Hoe  meer ik argumenteerde hoe meer tegenwind ik  kreeg en hoe meer mijn discussiepartners leken te genieten van mijn betoog.
Onderwijs is wel degelijk werken.  Dat weet ik, dat weten mijn vroegere huisgenoten en dat weten de studenten in de lerarenopleiding zeker.
Waarom zou ik dus nog langer energie stoppen in het overtuigen van diegenen die dit niet weten?

Dus geen betoog meer. Ik ben blij met mijn congé. Meer nog, ik wil het iedereen aanraden!
En om zeker werk genoeg te hebben volgend jaar heb ik zelfs een slogan bedacht:
‘Wil je vakantie de helft van het jaar, word dan leraar middelbaar!”

Aan alle leraren: geniet van de rust en de zomer van 2010!

5 opmerkingen:

  1. Een mens kan geen vakantie genoeg hebben!
    Genniet ervan,
    Annegreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dan heb je zeker eens tijd om langs te komen in het verre Haringe. Wij verbouwen van half juli tot half augustus. Ideaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok liesbeth! Kom jij dan eens met je schuurmachine en je schilderskwast naar ledeberg?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. olé olé!

    't is congé!


    idd, een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen