zondag 30 mei 2010

Oud papier


Het is het moment.  Het ideale tijdstip om dingen weg te gooien, zo zegt men mij tegenwoordig om de haverklap, want....ik verhuis!
Cursussen waar je 8 jaar na afstudeerdatum niet meer in keek, gooi je weg. Als je ze de voorbije 8 jaar niet nodig had, dan zal dat de komende jaren ook niet het geval zijn. Argumenten, waar zelfs een verzamelaar als ik, voor zwicht.
En zo geschiedde: fundamentele pedagogiek, ethiek en zeker en vast statistiek, werden ter bewaring meegegeven met Ivago. 
Enkel ‘psychiatrie’ van Van Moffaert heb ik op de laatste knip tussen het karton opgevist. Niet de sarcastische humor waarmee de lessen van deze meesterfraudeur werden opgefleurd, is de reden voor het bewaren. Neen, de DSM IV bracht me meer dan eens tot confronterende inzichten in het brein van mijn ex – lieven. En wie weet komt die kennis me ooit nog eens van pas.
Als de doos ‘Unief’ naar het containerpark wordt verwezen, dan zeker ook die andere doos, die na een discussie met mijn ma en een ultimatum (NU mee naar Gent, of NU in de vuilbak), verloren in mijn kelder staat.
Een nieuw dilemma stak hierbij de kop op. Niet dat ik twijfelde over het al dan niet wegdoen. Het was een andere prangende vraag die deze twijfel veroorzaakte: hoe recycleer je in godsnaam een herbarium? Mag de smalle weegbree en het herderstasje na 18 jaar drogen bij het oude papier, of moet ik gaan prutsen en hoort een deel ervan in de GFT bak? Bestond GFT toen eigenlijk al? We hadden vroeger een composthoop, een paar kippen, en als het niet anders kon dan was er nog pépé die graag vuurtjes stookte.
Oud papier dan maar?
Maar is het oud paper wel de geschikte plaats voor dergelijk meesterwerk, want niet te vergeten is de fantastische score die ik kreeg voor deze bundel : ‘Zg. 20/20’’.  Eerlijkheidshalve is deze score vooral te wijten aan het  zeer zeldzame blad van de ratelpopulier. Veerle V. uit Elverdinge had zo’n boom staan.  En wonder boven wonder, liet deze boom in het najaar van 1991 slechts 6 bladeren vallen.  En zo kwam het dat de leerkracht biologie, naast kennis en netheid ook populariteit evalueerde. Ze gaf ons hiermee een gratis lesje survival of the fittest.
Ik hoop maar dat de mannen van Ivago goed beseffen wat voor kostbaarheden ze zomaar gratis krijgen.


6 opmerkingen:

  1. Wij hadden ook zo'n ratelpopulier staan in ons kippenhok en Houwen van bio kwam ieder jaar een zak vullen!! Scoren was dat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op dit verhaal heb ik gewacht! Heel leuk en zéér herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je mag je idd al met de titel 'verzamelaar' bekronen als je nog een herbarium van in 't middelbaar in huis hebt liggen! Hihi...

    Lien M

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tijdens een van mijn opkuismomenten, stootte ik es op een blad met het skelet van een kip op genaaid. Daarvoor kreeg ik een 11 op 10... maar toch enkel goed voor de vuilbak!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ anoniem: ik heb dat blad met dat kieken erop ook weggegooid vorige week. haha! ik had wel maar 10 op 10...

    BeantwoordenVerwijderen