woensdag 26 mei 2010

De trein

De trein is altijd een beetje reizen’, is ondertussen de ludieke standaardvertaling geworden voor het feit dat 1 op de drie treinen vertraging heeft. Maar de NMBS krijgt ook vooral kritiek over het gebrek aan communicatie over die vertragingen.
Ik ben de eerste om te bevestigen dat de trein meestal met vertraging rijdt maar aan  dat gebrek aan communicatie is ondertussen heel wat verandering gekomen.
In de trein, die meestal met vertraging rijdt, wordt sinds kort steevast omgeroepen waarom die trein met vertraging rijdt. Ik vind het telkens heel beleefd van die treinbegeleider, maar  heb wel een beetje  mijn bedenkingen bij al die duiding.
Een reden die ik vaak hoor en het over het algemeen goed doet bij de passagiers,  is dat de trein vertraging heeft omwille van een rood treinsignaal. Nu weten we ondertussen allemaal wat er kan gebeuren als een rood signaal genegeerd wordt, dus eigenlijk zijn we blij dat de trein stilstaat voor het rood signaal en slaken we gezamenlijk een zucht van verlichting… oef vertraging.
Reden aanvaard. Een toelichting waar ik het iets moeilijker mee heb,  maar die er wel mee door kan, was die van vorige week: ‘de trein heeft vertraging omdat de treinbestuurder te laat is’.
Wat was er dan gebeurd met die treinbestuurder?  Rook hij een vuile pamper toen hij op het moment stond zijn jongste naar de crèche te brengen, had de oudste haar zwemzak vergeten en besefte ze dat pas aan de schoolpoort of had ie zich gewoon overslapen? Hmmmm, als treinbestuurder heb je toch heel wat verantwoordelijkheid, maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, misschien had zijn trein op weg naar het werk gewoon vertraging.  Enfin, uiteindelijk krijgt de late treinbestuurder van mij wel nog wat krediet, kan iedereen overkomen.
Maar vandaag hoorde ik wel een heel bizarre uitleg ‘de trein heeft vertraging wegens druk treinverkeer’. Ik vraag me af wie deze uitgevonden heeft.  Een trein moet toch gewoon de sporen volgen? Het is toch niet zo dat, net zoals bij de samenkomst van de A12 en de Ring rond Brussel, er een soort trechtereffect bestaat als er teveel treinen rijden op woensdagochtend??? Ik dacht eigenlijk dat dat allemaal vastlag, de trein van Oostende passeert om 8h06, die van Eeklo 8h09, enzovoort… het kan toch niet simpeler of wel?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten