woensdag 27 februari 2013

Overwaardering van de dt-fout

Waarschijnlijk haal ik met deze blog  de woede van gans onderwijzend Vlaanderen en de helft van niet-onderwijzend Vlaanderen op de hals maar ik wil het eens hebben over het delicate onderwerp dt-fouten. Het was eigenlijk in een interview met Lieven Scheire dat ik eindelijk begrip vond. Ik snap immers de relevantie niet van dt-fouten. Ik vind ze eigenlijk een beetje overroepen.
Maar ik geef toe, ik maak ze niet alleen, ik maak er ook spel van als een ander ze maakt. Zo van: 'Amaai, die kan nog niet schrijven zonder dt-fout' of 'In die cursus staat wel een dt-fout hé'.
Maar waarom is dat eigenlijk zo erg? Waarom kan iedereen zonder probleem zeggen: 'Oei, fysica, ik snap daar niets van' maar spellingsregels niet kennen is compleet not-done. Waarom vindt niemand het erg als iemand op citytrip zegt: 'Pak jij die kaart maar, of we lopen compleet verkeerd' of na de citytrip 'Maak jij maar de rekening, ik kan dat niet' maar  mag je nergens schrijven dat jij de citytrippen leuk vind.
Je zou ook kunnen zeggen dat het niet vlot leest en dat het onaangenaam is voor een ander, maar wat is dan het verschil met een triviale typfout of een spatie   die ergens teveel staat. Want dat heb ik nog nooit gezegd: 'Amaai, op het einde van die zin stond een spatie teveel'.

Maar misschien moet ik de spellingfreaks geen inspiratie geven.



9 opmerkingen:

  1. Ik heb al vaak aan een soortgelijk bericht willen beginnen! Ik heb een dochter met dyslexie en geef les aan laaggeschoolde volwassenen die moeite hebbben met lezen en schrijven. Ik zit hun maar te zeggen dat " de inhoud of het durven schrijven veel belangrijker is dan hoe het geschreven is", maar ze worden altijd weer geknakt in hun zelfbeeld door mensen die toch eventjes willen melden dat er een dt-fout staat. Het fnuikt al hun creativiteit en zorgt voor een heel laag zelfbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om het met een cliché te beantwoorden "t Is 't principe!" Nem!Maar je hebt, natuurlijk, gelijk. En dat van een leerkracht Nederlands! Maar waarvoor heb je fysica nu in 's hemelsnaam nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, dt-fouten... Ik ben zo opgevoed dat ik ze vrijwel onmiddellijk zie bij iemand, maar ik heb het wel afgeleerd om mensen erop te corrigeren... al corrigeer ik wel mezelf nog als het eens gebeurt :-) Het nut van een correcte spelling is ervoor te zorgen dat een (geschreven) zin niet verkeerd begrepen kan worden, al weet ik niet of dit in het geval van dt-fouten het geval kan zijn! (kan nu zo geen voorbeeld bedenken)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik voel me altijd een beetje slecht als ik iemand daarop betrap en ellendig als ik er zelf één maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. misschien ben ik wat atypisch, maar ik verbaas mij er telkens weer over wanneer ik een van mijn posts herlees en fouten vind, van stomme typfouten tot woorden die gewoonweg ontbreken, en niemand mij daarop heeft gewezen (of niemand leest mijn blog). Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg als mensen mij op fouten in mijn teksten wijzen zodat ik ze kan verbeteren. Al hangt dit natuurlijk wel af van de manier waarop dit wordt meegedeeld.

    Ik ben dus een van die vervelende mensen die het meestal wel zal zeggen als ik fouten zie. Ik wil geen moord en brand schreeuwen en ik hoop dat ik het op een OK manier doe, maar vooral blogposts kunnen gemakkelijk verbeterd worden, dus waarom zou je fouten dan laten staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ok, ik heb zo hard gekeken of ik geen fouten schreef dat ik pas na het posten het geheel nog eens echt herlezen heb en beseft heb dat ik eigenlijk een draak van een reactie heb achtergelaten. bij deze is jouw punt dan wel bewezen :)

      Verwijderen
  6. Ik ben ertegen, maar ik weet niet echt waarom.
    Vooral als ik ze zelf maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. [ ...maar mag je nergens schrijven dat jij de citytrippen leuk vind. ]

    VindT, anyone?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ben ook leerkracht, lager onderwijs, en ik vind spelling gewoon compleet overroepen! hoeveel tijd wij daarin steken!!!! en als ze het niet kunnen,dat ze later met ne computer werken
    ipv weken aan een stuk dienen dt te oefenen, waarna den helft het nog niet kan, zijn er veeeeeeeeeel en veeeel toffere en nuttigere zaken te leren
    allé, dat is mijn gedacht hè

    BeantwoordenVerwijderen