dinsdag 5 februari 2013

Ledeberg Doet Het Zelf


Er was eens een doe - het - zelf - zaak achter mijn hoek. Ze hadden er vanalles wat ze in de Brico, Gamma en Hubo ook hebben. Maar ze hadden nog meer. Ze hadden goede stielmannen, met deftig en professioneel advies. Ze hadden ook een camionette waarmee ze gratis mijn bestelde gyproc leverden, vaak binnen de 48u.
Ze gaven 10 % korting. Het meeste van hun gerief was bijgevolg  goedkoper dan bij Brico, Gamma en Hubo. Het was er niet echt gezellig, want het regende er soms binnen, maar het was wel authentiek en je kreeg er glühwein of chocomelk met kerst.

Als mijn vader in mijn huis kwam bricoleren, dan vond ik hem na een kwartier vaak niet meer. Dan kwam hij een uurtje later terug. Gestoken met een stokje, om nog een paar vijzen of pluggen te gaan scoren bij Standaert Doe het zelf. Dat moest nogal een winkel zijn.

Standaert is failliet.

Ik bestelde vorige week Velux-verduistering bij Brico.
Na een hele uitleg, een verwarde blik, nam ik het mannetje van Brico spreekwoordelijk bij de hand, toonde ik het rek van Velux, legde ik het veluxsysteem uit. En toen hij me onbehouwen aankeek, nam ik het bestelformulier van hem over en vulde ik het eigenhandig in.

Standaert komt niet terug.
Zou het dan niet fijn zijn moest er iets goeds met die site gebeuren? Iets dat recht doet aan de familiezaak die er meer dan 80 jaar bestond?
Het gaat om een groot oppervlak, in het centrum van Ledeberg.
Zou het nodig zijn om daar een woningproject neer te poten? Zou nog een winkelketen ons in Ledeberg echt gelukkiger maken? 
Zou het niet fijn zijn moest er wat groene verkeersvrije ruimte komen, moest er een plek zijn voor de vele Ledebergse organisaties? Zou het niet leuk zijn dat Ledebergenaren mee kunnen beslissen over wat de Standaert site uiteindelijk wordt en dat Ledebergenaren ook in de toekomst de plek mee beheren?


Als je ook vindt dat we er samen voor moeten ijveren om deze site te behouden. Kom dan naar de Volksvergadering van zondag 10 februari om 11 uur in de parochiezaal op het marktplein. Breng je buren en vrienden mee (ook Gentbruggenaars worden getolereerd).

www.ledebergdoethetzelf.be



Geen opmerkingen:

Een reactie posten