dinsdag 27 november 2012

Black Carbon



Ik probeer me zoveel mogelijk met de fiets en het openbaar vervoer te verplaatsen. Om verschillende redenen.
Maar soms word ik er zo moe van. Zoals gisteren dus.
U hoorde het wellicht op de radio, dat er vanalles in de soep aan het draaien was op het spoor in Antwerpen Berchem.
Dat is dus de lijn die ik vanaf Gent moet nemen naar Kortrijk. Rap es gecheckt op de NMBS site, die geen vertraging meldde richting Kortrijk.
Je kan me naïef noemen, maar op welke informatie dien je eigenlijk voort te gaan?

Ik reed dus naar Gent Sint - Pieters met een gerust hart en met de fiets. 
Dat ik mezelf daarbij tijdens de spits bloot stel aan gevaarlijk verkeer, wist ik al langer. Maar ik stond er niet bij stil dat het ook nog om allerlei andere redenen ongezond kon zijn. Lees dit maar eens.

En u raadt het al: geen treinen in Gent Sint - Pieters, of toch niet richting Kortrijk.
Terug gefietst en dan maar met mijn Diesel naar het werk.

Zonde. 
Wat een verlies van gezonde lucht, tijd, geld, en heel veel goed humeur.

4 opmerkingen:

  1. Soms denk ik: hoe meer je het openbaar vervoer gebruikt, hoe meer het je irriteert.
    Maar dan denk ik terug aan de vele wél geslaagde treinritten. En aan het feit dat ik gewoon geen auto heb, dat ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet in ieder geval veel geduld en relativeringszin hebben wanneer je het openbaar vervoer gebruikt ;-) Maar dan denk ik, dat geldt wellicht evengoed als je elke dag in de file staat... Die studie over de slechte luchtkwaliteit verontrust me wel! Maar het is niet echt een verrassing, als ik zie hoe het autoverkeer in het Gentse jaar na jaar toeneemt, met steeds meer files tot gevolg. Gent is zo druk geworden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ' t is waar, ook de autostrades worden alsmaar drukker. Werken waar je woont lijkt me ideaal, maar kan natuurlijk niet alijd.
      B.

      Verwijderen
  3. Ik verhuisde vorig jaar om dichter bij mijn werkgever te wonen. Maar ik verhuisde ook omdat ik nu heel dicht bij een groot boscomplex woon... Waar ik gemiddeld om de 2 of 3 dagen een uurtje ga hardlopen... Als ik door dat bos ren dan lijkt het soms of ik in het laboratorium van Dr. Kneipp aan het sporten ben... Heerlijk... Maar, er zijn in dat grote bos ook enkele w-end verblijven. Mij lijkt het dan logisch dat je zulke woningen tracht te verwarmen met brandhout en een kachel? Maar neen, die mensen gebruiken vaak een stroomgenerator op brandstof om elektriciteit op te wekken... of een mazout kacheltje... Meestal geraken die uitlaatgassen niet door het bladeren-(dennenaalden)dak van het bos... En als het 's avonds dan nog eens mistig is...

    Ik kan mijn luchtwegen daar voelen op reageren... zodus ja... sporten in verstedelijkt gebied doe je beter thuis met een Wii console..
    R.

    BeantwoordenVerwijderen