donderdag 6 september 2012

Facebook

Ik had nog eens foto's op facebook gezwierd. Ik doe dat niet veel, ik ben eerder een facebook-gluurder. Maar nu ik het toch had gedaan, begon ik opeens te panikeren dat het nu ook niet de bedoeling was dat iedereen die foto van 'ik op de ezel' moest aanschouwen en dus checkte ik die privacytoestanden. Ik was dus nog één van die domme wichten die haar leven eigenlijk nog met gans de wereld deelde.
Maar bon, ik paste die toestanden zo goed en zo kwaad mogelijk aan en besloot dan de proef op de som te nemen en mezelf te googelen. Bedoeling was dat ik mezelf niet zou tegenkomen, dus niet die foto op de ezel en niet de foto waarbij ik tekeer ga met de verjaardagstaart.

Ik beeldde me vervolgens  in dat ik één of ander professioneel contact was die al jarenlang door ondergetekende professioneel werd geambeteerd (dat is dan ook een beetje mijn job, mensen ambeteren die geen duurzaam eten maken) maar dus ondergetekende nog nooit in levende lijve had ontmoet. Aangezien professioneel ambeteren ook kan via mail of telefoon.

En het resultaat was nog verontrustender dan ik me ooit had voorgesteld. Het is niet de foto op de ezel of die met de verjaardagstaart, het is een foto van een ander persoon met dezelfde naam die helemaal bovenaan die google-pagina verschijnt. Een persoon die het niet erg vindt een beetje compromitterend op foto's te staan.

Zucht. Dat is nu toch eens jammer. Zouden er al veel mensen mij gegoogeld hebben? En zouden er veel denken dat ik dat echt ben?  Zou ik al kansen mislopen zijn hierdoor? En zou ik die ander niet kunnen vragen in het vervolg heel netjes op foto's te staan? In een mantelpakje of zo?



2 opmerkingen:

  1. Ha, ik heb hetzelfde voor! Exact dezelfde naam, wel een tiental jaar jonger, maar ik vind dat toch ook echt niet tof. Gelukkig is zij blond en ik niet, en zie je dus dat er twee verschillende exemplaren bestaan van mijn naam, maar toch. Ik heb al overwogen om mijn tussenletter te beginnen te gebruiken, maar dan moet ik dat met terugwerkende kracht doen voor alle foto's en publicaties en dat gaat uiteraard niet. Ik hoop dus gewoon dat die toekomstige werkgevers onze hobby's en profielen een klein beetje uit elkaar gaan houden. Je zou voor minder je hele profiel zelf te grabbel gooien en gedetailleerd uit de doeken doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over naamsverwisselingen gesproken! Ik zat in de kleuterklas met iemand die dezelfde naam had als mij. (ohja, voor en achter) ondertussen heeft ze al eens in mijn naam een dvd gehuurd en nooit terug gebracht (waardoor ik er verbannen ben) kreeg ik af en toe hare post en nog geen twee weken geleden heb ik op haar naam contracten getekend en gaan werken. Dat was me iets, ik werken en zij kreeg het geld! Nu dat is wel weer allemaal in orde (few!!)
    En wat google betreft, dat is mijn plaatsje :D je komt mooi op enorm veel tekeningen van mij uit, hoewel ik wel mijn eerste plaats ben verloren aan iemand met een hoop kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen