maandag 17 september 2012

De driehoek


Wat is dat nu toch, dat gedoe met die voedselzandloper en die voedselpiramide. Langs alle kanten komen ze uit hun kantoortjes gekropen om die driehoek de hemel in te prijzen. Melk, we hebben het nodig en vlees ook en pattatten ook. Ik spreek het niet tegen, ik ben geen expert, ik weet het dus niet. Maar er moet toch ergens iets mis zijn met die fameuze driehoek. 30% van de Belgen heeft overgewicht, ik weet niet hoeveel kindertjes er obees zijn, maar ik kom er toch elke dag een paar tegen, al dan niet kauwend op een worstenbroodje.
En waar gaan de discussies nu over, of broccoli nu al dan niet helpt tegen darmkanker en of het nu echt gevaarlijk is om je boterham te vervangen door een kom havermout. Ik vind andere dingen gevaarlijker, zoals het feit dat er op massa's scholen fruitsap of fristi gegeven wordt om vier uur, dat er gezamenlijke koekmomenten georganiseerd worden in kleuterklassen en dat je van dat wit flutbrood krijgt in materniteiten. Ja, want drinken is belangrijk, in koekjes zitten vezels en we moeten toch ergens onze suikers uit halen.
Als de driehoek dan klopt, dan schort er volgens mij toch iets aan de interpretatie.

En is het niet doodnormaal dat we af en toe dingen nog eens in vraag moeten stellen?  Dat we veel te veel vlees eten weten we nu toch al. Of we er nu wel of niet aan doodgaan laat ik in het midden, maar aan de andere kant van de wereld zijn er wel mensen die er aan doodgaan. Maar dat telt waarschijnlijk niet mee in de voedingsdriehoek, het is al moeilijk genoeg. Of misschien is het nog even wachten tot een brood vijf euro kost en wordt er dan nog eens nagedacht over de driehoek. Al zullen we dan waarschijnlijk nog eerder de bakkers lynchen.

U hoort het, van sommige dingen word ik kwaad. En waar ik ook kwaad van word is dat het bijna onmogelijk is om echte volle yoghurt te vinden in de winkel.
Zie je wel dat we gezond eten, je kan bijna geen 'ongezond' eten meer kopen.

1 opmerking: