woensdag 18 april 2012

De twijfel: deel I

Het is weer zover, ik zit al drie jaar op dezelfde bureau en daar is de twijfel of de rusteloosheid. Zit ik wel goed? Zou ik niet liever iets anders doen? Zot word ik daarvan. Er zijn van die mature mensen die daar oplossingen voor hebben om met die rusteloosheid om te gaan maar helaas, daar ben ik nog niet aan toe. Voorlopig hou ik het nog bij lijstjes, lijstjes met de voor- en de nadelen... en dan tellen natuurlijk, de plusjes en de minnekes. Ik doe het rustig aan, één voor- of nadeel per dag. Vandaag waren de collega's aan de buurt, maar ik geraakte niet ver. Misschien moeten die niet op het lijstje, misschien moet je die gewoon pakken zoals ze zijn, zonder daar een plus of een minnetje bij te zetten? Of niet? Ik weet het zo niet.

Ooit, lang geleden had ik een job in een vreselijk bedrijf, we zaten opgesloten in een container zonder ruiten waar het continu rook naar wc. We werden onderbetaald en uitgekafferd...maar ik had er wel een goed maatje. We overleefden door veel te lang te lunchen en te zeuren over onze registratiebadges, onze middenvinger op te steken naar de bazin en de wildste verhalen te verzinnen over haar in de realiteit ontbrekend seksleven.

Op een dag vertrouwde de collega me lijkbleek toe dat ze misschien zwanger was. 'Oei' zei ik en 's avonds sms'te ik dat er bij mij ook twee blauwe streepjes stonden. De volgende acht maanden werden we alleen maar dikker en smeedden we wilde plannen om te ontsnappen en nooit meer terug te keren. 
En uiteraard deden we dat. 
Ik ging ergens anders heen en maakte nieuwe maatjes. Eigenlijk waren het collega's maar dat vergat ik soms als we op café met een pint ons volgende project voorbereidden. Ondertussen zijn het weer geen collega's meer maar gewoon maatjes.
Maatjes met wie ik ondertussen meer deel dan alleen de liefde voor cava in zonnige oorden.

Misschien had ik chance die voorbije keren en 'chance' die kun je niet afdwingen, die moet je nemen zoals ze komt. 
Of niet?
Het wordt moeilijk dat lijstje.

4 opmerkingen:

  1. Succes met je lijstje. Mijn ervaring is dat wanneer je toe bent aan een verandering deze zich ineens aandient.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij zijn er aan elke jobwissel ook periodes met veel getwijfel voorafgegaan. Soms ging die twijfel even liggen omdat er bv. een taak bijkomt die het tijdelijk weer wat boeiender maakte, maar altijd kwam de twijfel weer de kop opsteken. En op een dag had ik het dan gewoon helemaal gehad. Maar dan nog is de periode nadat je je ontslag hebt gegeven toch nog lastig. Er zijn altijd dingen die je gaat missen en je weet nooit of de nieuwe job je wel gaat bevallen. Maar verandering van spijs doet eten, dus is het goed na een aantal jaar de sleur te doorbreken en ergens met een nieuwe lei te starten. Het is ook veel leerrijker dan jarenlang hetzelfde doen, hoewel enige routine en zekerheid in je professioneel leven soms ook wel niet te versmaden valt, al was het maar om wat meer ruimte te hebben voor leuke dingen in je privé-leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. idd lies,
    een beetje routine in je professioneel leven geeft je zekerheid als het op andere vlakken wat minder stabiel is :-)

    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. om de drie jaar zeg je? ik om de twee jaar. en ik maak ontzettend lange lijstjes. alleen mijn hoofd en mijn hart moeten het nu nog uitvechten.

    BeantwoordenVerwijderen