dinsdag 28 juni 2011

m/v die kan typen, gezocht

Ik ben dan toch nog thuis geraakt. En ik mag niet klagen, slechts een uur en een half later dan voorzien en zonder dehydratatieverschijnselen. Of toch geen dehydratatieverschijnselen  in die mate dat er een ambulance aan te pas kwam. Een glas of vijf  ijskoud water bij thuiskomst volstonden in mijn geval.

Maar nu ben ik ook echt overtuigd. Een tijdje geleden kon Descheemaecker mij nog sussen met de smoes dat we nog even geduld moesten hebben. Het lag aan de oude treinen en er waren nieuwe op komst.... En ik, ik was zo naïef en gaf de man nog wat krediet.
Maar nu ben ik zeker, volgens mij schort er ook iets aan iedereen die maar enige verantwoordelijkheid heeft bij de NMBS. Als je om tien uur 's avonds een trein wil nemen en de trein van 21 uur staat nog steeds aangekondigd -met tien minuten vertraging weliswaar- dan klopt er iets niet. Om dat te weten moet je al zelf geen rekenwonder zijn.
En als het ondertussen kwart voor elf wordt en op geen enkel aangekondigd spoor is een trein naar Gent terug te vinden, dan klopt dat al evenmin. Maar vertragingen, die waren er niet.... volgens het infobord.

Het was tragikomisch gisterenavond, hoe we in Antwerpen Centraal van perron naar perron crosten, in de hoop dat er misschien ergens een tren richting Gent zou gaan en met de vrees dat we die laatste verbinding zouden missen wegens aan-het-wachten-zijn op het verkeerde perron. Het was ook een beetje tragikomisch dat de enige informatie die we hadden, ons bereikte via de website van de Standaard en de ipad van één van de lotgenoten. Want de loketten, die sluiten natuurlijk om 22 uur. Chaos of geen chaos, overuren worden er niet gemaakt bij de NMBS. Dat mag waarschijnlijk niet van de vakbonden.

Een bovenleiding eraf, tot daar aan toe. Maar gewoon ergens in een computer intikken: 'Wegens een defect rijdt deze trein niet, de eerstvolgende trein naar Gent rijdt om 23h10 van spoor 4', dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn. Eén persoon hoeft dit maar te typen en 500 reizigers weten waar ze aan toe zijn. En als er echt niemand kan typen bij de NMBS, ik wil best helpen zoeken naar een extern talent. Een simpele vacature 'm/v die kan typen' en een deel van het communicatieprobleem is opgelost volgens mij.

En als ze dan toch iemand zouden vinden die kan typen, kan er evengoed wat extra info toegevoegd worden. Zoals "Spring voor vertrek allemaal eens in de fontein vooraan het station want we zullen jullie sebiet gelijk beestjes in twee wagonnetjes van een gammel treintje duwen en we willen niet dat jullie versmelten met die vreselijke plastieken zetels."

2 opmerkingen:

  1. Vreselijke toestanden. Ik ben op dit moment gelukkiger dan ooit met een job in Gent met nog eens telewerk-mogelijkheden ook. Ik zou misschien wat meer kunnen verdienen door in Brussel te werken, maar ze mogen hun geld houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I hear ya! Ik wens Descheemaecker en zijn directiemaatjes een levenslang verplicht te gebruiken abonnement op de trein. En 300u detentie in een stilstaande trein vlàk voor het station waar hij moet zijn. Zonder uitleg. Zonder airco. En zonder raampkes die open kunnen. Nozem!

    BeantwoordenVerwijderen