dinsdag 11 januari 2011

Swishing

Swishing u hebt er alvast van gehoord,  toch indien u een vrouw bent. Swishing is het evenement waarbij miskopen worden geruild, want wat voor de één niet past, kan de andere namelijk beeldig staan. 
Als het een beetje meezit levert een swishing u en het milieu alleen maar voordelen op:
  1. u bent van uw miskopen verlost en hebt weer plaats in uw kleerkast, 
  2. u hebt enkele nieuwe leuke kleedjes, topjes of wat dan ook 
  3. er komen minder miskopen in de verbrandingsoven terecht
  4. er moet iets minder katoen gekweekt worden aangezien u in plaats van iets nieuw te kopen, geswisht hebt (althans in theorie, over de praktijk doe ik geen uitspraken)


Ik kende dat al langer, dat swishen, ik organiseerde vorig jaar een swishing hier bij me thuis.
Het werd een onvergetelijke avond. Kun je je voorstellen, 15 vrouwen, evenveel flessen cava en massa’s kleren.  
Het was ook een pittige avond, er werd hevig gesmiled als broeken die de één niet pasten,  het achterste van de andere vriendin wel sierden. Complimenten zoals ‘uw gat is echt veel te dik in die broek’ en ‘ik vind toch dat je een beetje borsten moet hebben voor dat kleed’ vlogen in het rond, maar dat mocht,  wij vrouwen, wij kunnen veel verdragen als het om kleren gaat.

Maar swishen is een heus concept geworden en vier vriendinnen maakten er een 'professionele' hobby van. Dat is tof, madammen die initiatief nemen zijn sowieso tof, en zeker als dat initiatief onze wereld een beetje vooruit helpt. 
Ik heb al twee maal geswisht, éénmaal op ecopop, alwaar je gewoon iets kon wisselen op de swishingstand en eenmaal op een echte swishingavond.  De eerst keer vond ik het fantastisch, het leverde me een degelijke sjieke winterjas en een goedpassende broek op, de tweede keer had ik een beetje een dubbel gevoel. Ik ging met een leuk topje naar huis maar ik had een heuse strijd moeten leveren.


Want waar het op mijn eigen home swishing nog allemaal plezant was, heerste er nu wel een beetje een bitcherig sfeertje.  Er werd gelopen en getrokken en iedereen wilde precies hetzelfde kleedje, en tegen een vreemde zeggen dat haar gat veel te dik was, dat durfde ik echt niet aan. 
Er waren ook een beetje veel van die schilderkleren, je weet wel, die broeken die je onderaan in je kast legt voor als je ooit je huis gaat schilderen en dat niet in je onderbroek wil doen. En schilderkleren, die heb ik nu wel genoeg.

Maar ik ga het nog eens proberen, nu moet ik alleen nog een selectie maken van de dingen in mijn eigen kast die ik echt niet meer ga dragen. En moet ik er afscheid van nemen. In dat laatste ben ik echt niet goed.  De gestrafte schoenen misschien, die staan toch maar in de hoek?

Volgende Swishing events in Gent op gloednieuwe locatie:
  • donderdagavond 13 januari
  • donderdagavond 24 februari
  • zondag 27 maart: eerste Swishing for kids
  • zondag 24 april
  • zondag 15 mei: a different kind of Swish


2 opmerkingen:

  1. Grappig dat het bij jullie 'swishing' wordt genoemd terwijl we hier in Wellington de term 'shwopping' (= shop + swap) gebruiken. Super concept dat ik hier ook al uitgeprobeerd heb met een bende vriendinnen. Succes met het selecteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waneer is de volgende swishing?

    BeantwoordenVerwijderen