dinsdag 28 september 2010

LPG (deel 2)



Een tijdje geleden vroeg ik me af waarom niet meer mensen een LPG-tank in hun autootje steken gezien het én goedkoop én goed voor het milieu was. Ik denk dat ik de reden weet...


Om dit uit te leggen is er wel een beetje kennis van de LPG-auto nodig. Een auto die op LPG rijdt, heeft ook altijd een beetje benzine nodig, een beetje maar om in gang te geraken. Dit betekent dus dat je twee tanks hebt en twee wijzertjes die moeten aanduiden dat de tank bijna leeg is. Maar onze auto kon dat dus niet aan, twee wijzertjes en twee tanken, en was helemaal in de war. 
Onze auto dacht, als je rijdt, verbruik je benzine, punt uit en moet het wijzertje naar beneden.

Maar wij konden ons wijzertje niet meer vertrouwen.

Mijn lief zag hier totaal geen probleem in, want… we gebruikten elke keer maar een heel heel klein beetje benzine, een betrouwbaar wijzertje was dus niet nodig. Nu ben ik altijd de mathematicus geweest thuis en wist ik wel dat veel keer een heel heel klein beetje ook wel eens een volledige tank zou kunnen zijn dus wilde ik wel een betrouwbaar wijzertje die me op een lege tank zou wijzen.

En zo dus wou ik vandaag om kwart voor vier naar een vergadering vertrekken die om vier uur en 60 km verder begon. Maar hoewel ik al wist dat het hopeloos was, had ik er niet op gerekend dat het zo hopeloos zou worden, want het was zover. Mijn wiskundig inzicht bleek te kloppen, de vele kleine beetjes waren een  tank geworden.

Gelukkig rijdt onze grasmachine ook op benzine….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten