woensdag 5 mei 2010

De ideale moeder

Hoera hoera, iemand heeft het opnieuw bewezen ‘de perfecte moeder bestaat niet’. In haar boek beschrijft de Franse feministe Elisabeth Badinter  hoe moeders van vandaag massaal in de val trappen van ‘de mythe van de perfecte moeder’.
Nu wist ik al lang dat die perfecte moeder niet bestaat. Na 4 jaar pogingen te hebben ondernomen om die perfecte moeder te zijn, zonder resultaat, vermoedde ik al dat ik niet alleen de oorzaak was van dit niet-slagen, er was iets fundamenteler aan de hand.
Maar feit is dat we helemaal niets zijn met het bewijs dat perfectie niet bestaat. Het helpt ons echt geen moer dat Badinter daar weer een boek over heeft geschreven.  Ik verklaar me nader:
Ik denk dat mijn dochter het niet erg op prijs zou stellen als ik haar morgen in vuile ongewassen kleren naar school laat gaan met het excuus dat de perfecte moeder niet bestaat. En ook juf S. heeft weinig aan dat excuus als ik onze dochter steevast te laat kom ophalen. Ik weet ook niet of mijn vriendinnen het leuk zouden vinden om telkens als ze bij mij op een etentje worden uitgenodigd, ze worden getrakteerd op afhaalchinees, laat staan dat ik daar plezier aan zou beleven. Op het volgende trouwfeestje verschijnen in een trainingsbroek en T-shirt met opschrift ‘de perfecte moeder bestaat niet’ zie ik ook niet echt zitten; en ik stel me ook sterk de vraag of mijn lief het leuk zou vinden om Valentijn te vieren met een partner met vormeloos kapsel, wallen onder haar ogen en snotvlekken op haar kleedje. De perfecte moeder bestaat dan niet, wie gaat ons tegenhouden om daar toch naar te streven?  Ik zal me na het lezen van dat boek, ook heus niet minder generen als mijn dochters weer eens languit  brullend op de vloer van de supermarkt liggen.
Wat dan wel zoden aan de dijk kan brengen? Subsidies misschien? Extra premies voor wie als een slons op feestjes durft verschijnen en wiens huis een varkensstal is, of een premie van de werkgever voor wie altijd doodmoe aan haar bureau zit en telefoons beantwoordt met: ‘Sorry, ik zal u niet verder helpen, de perfecte moeder bestaat niet.’

Voor wie het toch wil wagen:

Elisabeth Badinter –
- De een is de ander - de relaties tussen mannen en vrouwen
- XY : over de mannelijke identiteit
- De mythe van de moederliefde

4 opmerkingen:

  1. Is de perfecte mama een mama die ook al zijn haar kinderen vredig aan 't slapen toch thuis blijft van die belangrijke vergadering? Of is het eerder de mama die nadat ze haar kindjes ingeduffeld heeft nog naar die vergadering vertrekt, achteraf nog eentje drinkt en wat napraat.
    Perfecte mama zijn is één iets, perfecte werkende mama met hobby's zijn, is ook iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awel, glimlachtoverende woorden alhier - ik wìst het! Ik ben nu al verslaafde fan.
    Humorenandereschoenen: succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfs toekomstige mama's maken zich hier al zorgen over!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poeh, bij mij zijn ze wel eens zonder onderbroek in school verschenen of met couchouc botten onder een minirok. Ik kan toch niet alles in het oog houden?

    BeantwoordenVerwijderen