donderdag 23 mei 2013

Op een dag


Dit is een blog met goede raad. Voor ik die geef, moet ik jullie eerst iets vertellen.

Ik kreeg een brief van de VUB, ze verzochten me vriendelijk deel te nemen aan een onderzoek over tijdsbesteding bij de Vlaming. Een week later kreeg ik nog een brief van de VUB, dezelfde maar een beetje aangepast. Of ik de eerste brief niet was vergeten en alsnog wou deelnemen.
En toen kwam een derde brief, een beetje zoals de tweede, maar dwingender.

Zucht. Ik heb me ingelogd op de website van het onderzoek.

Dat de aanhouder wint. Dat ik een uitgesproken verantwoordelijkheidsgevoel heb. Dat wetenschappelijk onderzoek nodig is. Dat ik ook zelf wel eens een onderzoek deed en nog altijd een paniekaanval krijg als ik denk aan de tijd waarin we onze dagen vulden met SPSSen (Statistical Package for the Social Sciences).

Dat dus.

En zo vulde ik naarstig alle gegevens in over mijn persoonlijk leven. Over hoe gelukkig ik me voelde. Over wat voor werk ik deed. Over hoeveel ik verdiende. Over hoeveel ik sportte. Over mijn huidige gezinssamenstelling.
Op dat punt ging het al een beetje fout: ik had een huisgenoot. Maar dat was slechts erg tijdelijk. Wat voor causale verbanden zouden daar niet uit voort vloeien?
Dus vulde ik in: ik woon alleen. Wat dus eigenlijk niet echt liegen was. Gewoon in het belang van het wetenschappelijk onderzoek stuurde ik wat bij.

En toen moest ik een week lang een dagboekje bijhouden op de computer, met daarin alle activiteiten die ik op een dag deed.
BV. van 7u20 tot 7u30 : opstaan. Van 7u30-7u40: lichamelijke verzorging, zoiets dus.

Gelukkig moest ik niet al te creatief zijn, ik moest vooral activiteiten aanvinken. 
Na drie dagen had ik door dat ook 'naar het wc gaan' kon aangevinkt worden. Als ze met dit onderzoek relevante data willen over constipatie, dan zijn die al niet meer representatief.

Het onderzoek hield ook rekening met multitaskers. Je kon dus meerdere activiteiten tegelijk doen. Dan werd er gevraagd ‘wat deed je nog meer?’.
Bijvoorbeeld  van 7u40 -8u10: naar de radio luisteren EN ontbijten.
OK, maximum twee dingen dus, maar daar liep het al wat fout. Tijdens het ontbijt tokkel ik op de Ipad en  dan mail ik, facebook ik, pinterest ik, blog ik, zoek ik via kapaza allerlei nuttige en nutteloze dingen en lees ik De Redactie.be.
Meer dan twee dingen dus en dat lukte niet meer. Ik had mijn best kunnen doen en een dag indelen in 288 stukjes van 5 minuten, maar dat deed ik dus niet, ik werd nu al gek. 

Het ging zelfs zo ver dat ik een kaastaart bakte zonder gelatine, omdat ik daar anders nog om moest naar Delhaize en ik dat dan had moeten ingeven:  'Je verplaatsen voor boodschappen, inkopen doen, je verplaatsen naar huis'. Drie activiteiten dus,  en bovendien waren de verplaatsingsactiviteiten erg tricky, want dan moest ik vermelden of ik niemand tegen gekomen was, of ik met die persoon had gesproken, of ik had geluisterd naar mijn ipod, de radio of mp3. Veel vragen dus voor een beetje gelatine. 

Een kaastaart zonder gelatine dus. 

Een normaal mens zou kunnen zeggen: ga naar de Delhaize en noteer dat niet maar ik dus niet...verantwoordelijkheidsgevoel, noemen ze dat. 

En toen ging ik eens een keertje joggen, maar struikelde ik,  of beter gezegd,  ik viel languit op straat. Maar aangezien opgeven niet aan mij besteed is, liep ik zo goed als ik kon toch mijn toertje en stopte ik op de terugweg bij de apotheek voor ontsmetting.
Maar dat kun je dus NIET ingeven in dat dagboekje.
Want je moet je eerst verplaatsen om te gaan lopen en ook om naar de apotheek te gaan. Dan zegt het programma ‘Je hebt je niet verplaatst, dat kan niet!!!!’.

Maar niet alles was overgereguleerd. Als het onderzoek het gemiddelde drankverbruik wil onderzoeken, dan is mijn huisgenoot door de mazen van het net geglipt.
Want aangezien hij hier niet echt woonde, kon ik niet ingeven dat ik ’s nachts opstond om te plassen, en  S. tegenkwam  die Duvels zat te drinken in mijn living en in het holst van de nacht een conversatie begon. 

Neen er staat: 2u 30– 2u40: opstaan, toiletbezoek. Voerde u tijdens de activiteit een conversatie? ‘Neen dagboekje, ik heb geen huisgenoot.’

De goede raad dus: als je een brief krijgt van het MOTUS onderzoek gewoon negeren (X3).

1 opmerking: