zondag 7 april 2013

Avalon inspireert Vooruit


De Vooruit is 100 jaar, naar aanleiding daarvan zal het restaurant van de  vooruit gerechten van 100 jaar geleden terug op de kaart zetten. Ik geef toe, het bracht niet direct een ‘njammie-reactie’ teweeg. Ik zag grote banketten voor me met boerende mannen die vlees eten, veel vlees en die wijn uit koperen bekers drinken. Even zag ik zelfs Obelix passeren met een  stuk everzwijn. Ik ben nooit goed geweest in geschiedenis.

Dit is wat ik in mijn gedachten zag, wat ik in het echt zag, waren drie fantastische koks die met eten kunnen toveren. Vergeet het everzwijn en al het ander vlees,  Kevin van Avalon kookt  biologisch en veganistisch, zelfs die gerechten die 100 jaar geleden geserveerd werden. 

Volgens Wim en Kevin die de menukaarten van toen bestudeerden, waren ze toen wel tuk op ingewanden, maar bovenal was het eten 'echt' en kwam het recht van de lokale boer, en laat dat 'echte' en dat lokale eten nu eens de specialiteit zijn van de koks die ik daar een middag mocht gadeslaan. 
De ingewanden en alle dingen die van dieren komen, werden vervangen door andere lekkernijen. 
 
Eén blik op de beschrijvingen van de menu's die her en der verspreid lagen in de kleine Vooruit-keuken en een stemmetje in mijn hoofd zei: 'Dit wordt heerlijk, let vooral goed op E, dan kun je hier nog wat bijleren'.
De intentie was er echt waar, maar helaas, al mijn zintuigen en bovenal die smaakpapillen werden zo getriggerd dat ik nauwelijks iets heb onthouden van hoe dat pure verse eten zo lekker werd.


Neem nu tempeh, daar ben ik nooit  fan van geweest, maar geloof, me zoals Kevin die bereidt, staat het tegenwoordig in mijn top drie van lekker eten.  Of neem dat andere ding, waar ik ook niet meteen warm van werd maar waarvan ik me zo goed kan voorstellen dat het 100 jaar geleden van velen het favorietje was: de zuurkool.  Ik hoop hevig dat Kevins 'Gratin van quinoa met seitan, pruimen en prei/zuurkool-patat salade' binnenkort op de Vooruit menukaarten prijkt.

Ik heb dus weinig onthouden, ik kan dus niet veel anders dan iedereen aanraden na 1 mei, de courgette tagliatelli, het bladerdeeggebakje met linzen, de gebakken seitan met mosterdsaus en dat ander heerlijks gewoon te gaan proeven







Ik heb wel een paar andere zaken opgestoken. Namelijk...
1. Koks zijn vriendelijke mensen, drie uur heb ik daar op hun vingers staan kijken, af en toe eens in de weg gelopen, maar wat een lieve mensen dat dat zijn... Die blaffende Sergio Herman, dat is maar voor de televisie.
2. Stop met 'bio' en 'veganistisch' altijd met onze 'vergeten groentjes' te associëren. U kent ze wel, de pastinaakjes, aardpeertjes  en warmoesjes  die de harten van enkele die hards zeker sneller doen slaan, maar evenzeer de temperatuur kunnen doen dalen bij de minder harde kern.  (‘Dat er een reden is waarom deze groenten vergeten zijn’, u heeft dit wel nog gehoord.)
3. Als je tien gerechten maakt voor de foto, moet iemand die ook op eten. In de vuilbak smijten zou wel heel erg jammer zijn.
4. Tien gerechten maken op één dag vraagt ook wel de inzet van enkele trucjes, op de foto zie je immers niet dat de puree koud is en de linzen ongekookt. Jammer. 
5. Heb respect voor koks, heb zeker respect voor de koks van de Vooruit.


Meer info over Restaurant Vooruit http://vooruit100.be/praktisch/restaurant-vooruit/
Meer info over het Food verhaal tijdens VOORUIT100 http://vooruit.be/nl/project/detail/1137/Tijdens_VOORUIT100_speciale_focus_op_food

2 opmerkingen:

  1. Vanaf wanneer kunnen we die gerechten eten bij De Vooruit?
    Ik heb er in heel mijn leven nog maar 1 keer een dagschotel gegeten en die was zo gewoontjes dat er geen 2de keer is gekomen. Maar voor Avalonkeuken in de Vooruit, daar teken ik meteen voor.

    BeantwoordenVerwijderen