woensdag 12 september 2012

Het is maar een idee

Het was natuurlijk wishfull thinking, het was ijdele hoop dat er vanaf dit nieuwe werkjaar geen ambetante vergaderingen meer gingen zijn, dat iedereen altijd constructief en welgezind rond de tafel ging zitten.
Maar nu wil ik toch iets delicaats kwijt over die energieslopende vergaderingen. Ik ben geen feministe en ik ben geen mannenhater, ik heb zelfs heel vrijwillig besloten de rest van mijn leven door te brengen aan de zijde van een mannelijk exemplaar. Maar toch...volgens mij is er een verband tussen het risico op een ambetante vergadering en het aantal mannen rond de tafel. Het is maar een idee...

Het is dat haantjesgedrag, dat alfamannetjes-gen dat vastgeroest zit in sommige mannen. Zij gaan niet naar vergaderingen om  tot oplossingen te komen. Neen, zij gaan naar vergaderingen om eens te tonen wat ze allemaal weten. Ze zijn er dan ook altijd van overtuigd dat ze iets weten wat de rest niet weet. In hun hoofd zijn ze even sterk als Obama, in hun hoofd denken ze dat ze de kunst van de retoriek door hebben. Maar ze zien niet dat de helft van de aanwezigen al lang niet meer luistert, of erger, met zijn ogen draait... Meestal wordt er nog eens vermeld  hoeveel jaar ze al in de sector zitten, in de hoop dat we achterrover vallen van dergelijke ervaring. Maar nog nooit heb ik ze tot een constructief besluit zien komen.

Herkent u dit gedrag, beste lezer en kunt u mij dus vertellen of dat ook bij vrouwen voorkomt. Want zoals ik zei, het is maar een idee.


5 opmerkingen:

  1. ik herken dit zeker, maar ook vrouwen kunnen mij redelijk ambeteren, namelijk die kunnen zo vallen over details en dan liefst op een redelijke emo-manier. Voorbeeldgesprek: vrouw x: waarom weet ik daar niets over? antwoord vrouw y: ik zeg het nu toch, reply vrouw x: waarom zeg je dat niet eerder tegen mij?, vrouw y: er is toch nog geen probleem dat je dit nu pas weet?, vrouw x: maar er kon al een probleem geweest zijn als dit... en als dat... en daar zou ik mij dan superslecht bij voelen dat ik dit en dat....
    en ga zo maar door, daar krijg ik het dus ook van. dan zit je een half uur bezig over wanneer iets moet gezegd worden ipv oplossingen te zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik herken dit ook heel goed! bijna uitsluitend mannen rond de tafel bij onze vergaderingen. zelden worden besluiten getrokken en werkpuntjes worden steeds weer aangehaald maar niets gebeurt ermee... hatelijk. ik heb het graag kort , bondig en efficiënt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij alleen maar vrouwen en ook vaak heel inefficiënte vergaderingen... Iedereen wil precies altijd over elk punt zijn mening geven. En het doorhakken van knopen gaat dan zo traaaaaaag...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tot voorkort was ik ook een haantje op de mesthoop....

    Tot ik laatst begon met een nieuwe, revolutionaire techniek binnen het vergaderwereldje : ik....LUISTER (!!!).

    Echt waar, niet te geloven ...juist ?!

    Dat luisteren betekent dan concreet :

    1. ik spreek enkel als ik een vraag te stellen heb.

    2. ik spreek enkel als ik - uit hoofde van mijn functie -, verondersteld word een opinie over iets te hebben of mijn mening te geven.

    Ongelooflijk hoe bevrijdend zo iets werkt ; je bent niet langer bezig met reeds je volgende antwoord/argument/salvo voor te bereiden, maar je zit verdikke echt te horen wat er gezegd wordt....

    Allemaal eens proberen : de MAX !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze vergaderingen tellen bijna evenveel vrouwen als mannen en het is van idem jedadde.

    BeantwoordenVerwijderen