vrijdag 31 augustus 2012

De selder

Neen, u hoort van mij geen kritiek op het bio groentepakket. Dat groentepakket, dat is volgens mij nog altijd dé oplossing. Geen klagende ongelukkige boeren meer, maar blije boertjes. Ook geen stinkende beekjes meer vol kunstmest-fosfaten en andere bucht. Maar vooral geen stress meer over de vraag 'Wat eten we vandaag'.

Maar nu wil ik wel eens zagen over de inhoud van dat groentepakket. Ik doe dat niet rap, ik ben een alleseter, en ik eet met graagte een hele winter kolen, variëteiten genoeg.
Maar mijn grote probleem is die selder.
Ik vind dat geen groente, waarom kunnen we dat niet beschouwen als een onkruid, als een distel bijvoorbeeld. Het mag groeien maar we eten het niet op, tenzij we linkse alternatievelingen zijn in indianenkleren en teva's.

Ik vind selder carrément vies, ik tolereer het omdat ik nu éénmaal verdraagzaam ben en probeer het te verstoppen in soepen of spaghettisaus,  dan smaak je dat niet. Maar nu zit ik al drie weken lang selders te verstoppen in mijn eten en ik ben het beu.
Ze zijn ook elke week groter die selders, volgens mij probeert mijn bioboer met zijn selder in het Guiness Book of records te komen.

Ik heb besloten het nog één kans te geven alvorens die selder met blad en al op de composthoop te gooien. Iemand een lekker recept met selder dat niet naar selder smaakt?

8 opmerkingen:

  1. Oh juk, ik lust ook absoluut geen selder. In spaghettisaus vind ik dat je het toch smaakt hoor. Soep is volgens mij het enige wat je ermee kunt doen, dus ik ben ook heel benieuwd naar de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het witte selder? Dan kan je die heel lekker klaarmaken met een kippenbouillon en een flinke scheut witte wijn in de saus... heerlijk! Je stooft eerst 1 of 2 ajuinen aan, je voegt er de fijn gesneden selder bij en laat mee bruinen. Daarna doe je er water bij, een kippenbouillon en een flinke scheut witte wijn. Alles wat laten indikken... Heerlijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. neen, 't zijn van die groene stengels, met de witte kan ik wel weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen goed voor de soep dan... jammer ... dan deel ik je mening volledig...

      Verwijderen
  4. Bij mosseltjes (samen met nog wat wortel en ui)? Voor de rest zou ik het ook niet weten. Hoop dat er hier iemand met een oplossing komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. verse tomatensaus (ook nu in seizoen & in je groentenpakket?) met selder en (veggie)balletjes is een winner. de selder verandert plotsklaps in een groente!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Joehoe ! Vanaf nu is het zo dat ik niet meer de enige ben die alleen maar selder lust in de soep !Opluchting ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Selder blijkt zéér goed te zijn voor de mannelijke potentie. Misschien dat je er nu wat positiever tegenover staat? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen