maandag 2 juli 2012

Marokko Macaroni

Ik kan veel verhalen vertellen over Marokko, dat het daar 48 graden kan zijn en dat er daar fantastische plekjes zijn om te slapen. Maar ik stel voor dat u mij mailt als u naar Martokko vertrekt en nog wat tips kunt gebruiken. Ik kan u ook op weg helpen met reizen-met-kleuters tips. Want hoewel ik dat al vermoedde dat dat niet altijd evident zo zijn, zo met twee hummeltjes van soeks naar soeks trekken, bleek de praktijk nog iets boeiender dan verwacht.

Zo was er het moment dat mijn jongste het allemaal wel plezant vond maar heel lief vroeg of het nu nog één keer slapen was en ik moest antwoorden dat het toch nog 11 keertjes slapen was.
En toen ik ook bij de oudste enkele tekenen van heimwee vermoedde, trokken we aan de alarmbel. 

De volgende dag lieten we de plaatselijk soeks en haar bevolking voor wat het was en vulden we de uren met knutselen en memory spelen in een hotelkamer. 


En de tajine die moest maar eens wijken voor een homemade macaroni met kaas en hesp. Het was niet zozeer het enige potje met een diameter van 10 cm en het even mini gasvuurtje die de uitdaging vormden, het waren nog eerder de ingrediënten. Kaas dat kennen ze niet daar in Marokko, behalve 'La vache qui rit'. Volgens mij is Marokko wel de grootste afzetmarkt voor die smeerkaasjes.  Dat rode beest vind je zelfs in het kleinste onnozele bergdorp waar ze geeneens water in flessen hebben. Maar bon 'la vache qui rit' bleek ook te kunnen smelten en een sausachtige vorm te kunnen aannemen. Maar nog een grotere uitdaging vormde het vlees voor die mama-macaroni. Af en toe zie je ze wel, de vleesverkooppunten, dan hangt daar een ontvilde koe aan een haak boven een kraampje, vergezeld van een zwerm vliegen en vaak een paar halfdode kiekens. Ik zag me nog niet om 100 gram ontvette achterham vragen. Maar bon, ik heb me enige dichterlijke macaronivrijheid toegeëigend, en de volgende dag konden ze er weer tegenaan. Een succesformule dus.

Ze hebben het fantastisch gedaan, die avontuurlijke dochters van mij.
Als beloning krijgen ze een dagje Plopsaland, maar dan heb ik wel eerst mijn lievelingsgerecht nodig vrees ik. Ik dacht aan een Tajine. 

2 opmerkingen:

  1. Hier nog niet direct plannen om richting Marokko te trekken dus daar heb ik nog niet direct tips voor nodig. Wel ben ik wreed gefascineerd door die gepersonaliseerde memory. Heb je die zelf geknutseld of kan je dat ergens bestellen? Ik ben er nl zeker van dat dat hier ook zeer gesmaakt zou worden door het kleuterkind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb die besteld bij fotoalbum.nl
    De fotokwaliteit is zeer goed. Nu blijkt dat de foto's wel wat 'verslijten'.
    Maar da's dan weer goed gespeeld hé!

    Succes ermee!
    Bieke

    BeantwoordenVerwijderen