woensdag 28 maart 2012

Lui

Eigenlijk ben ik fundamenteel lui. Ik zit graag op mijn kont en doe graag niets. Italianen hebben daar een schoon woord voor, maar ik noem het luiheid. En vooral,  éénmaal ik zit, blijf ik graag een beetje zitten. En net met dat laatste loopt het soms eens mis. 

Fundamentele luiheid en kinderen dat gaat niet zo goed samen. Ik heb de laatste jaren dus vaak afgezien. Langer dan tien minuten zitten, daar is het overdag nauwelijks van gekomen. Rustig en al zittend een boterhammetje eten en daar op het gemak een koffietje bij drinken, ik kan de momenten op één hand tellen. Boterhammetjes eten werd onderbroken door boterhammen van de grond rapen, lepels van de grond rapen en  kinders van de grond rapen. 

Maar sinds kort merk ik een noemenswaardige verandering, al de vierde zondag op  rij besef ik dat een zondags ontbijt tot tien uur kan duren en dat de gazet kan gelezen worden zonder iets van de grond te moeten rapen. 
Mijn kinders hebben namelijk de wondere wereld van het samen spelen ontdekt. Het moment is bereikt waarop ze eindelijk op de zelfde golflengte zitten. Neen, het is niet de 'Wie is het' of de 'memory' die voor rust heeft gezorgd de zondagochtend. Mijn kinders die spelen echt. Ze spelen het leven en hebben daar vaak niet veel meer voor nodig dan de living, de tuin en hun fantasie.
Hebben de laatste tijd gezorgd voor uren spelplezier (lees rustige koffiemomenten): dierenartsje, kapstertje, kantoormensjes,  mama- en papa'tje, juffrouwtje, turnjuffrouwtje, GOK-juffrouwtje, doktertje, eigenaar-van-een-camping-tje...
En weet je wat me gerust stelt, er bestaan nog zoveel beroepen,  met andere woorden, er is een garantie op nog veel meer rust en ruimte voor fundamentele luiheid in mijn leven.

Ik was al content maar nu ben ik dus nog contenter.

Nu ben ik wel nog op zoek naar een beroep dat 8 uur lang kan uitgeoefend worden in een autostoel achteraan een Berlingo.
Ja, ook op de vakantietocht heb ik graag wat rust. Iemand een idee? 

3 opmerkingen:

  1. idee: slapende prinses- Doornroosje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik meerijd met een auto heel drukke kindjes leer ik ze altijd het spelletje 'om ter langst zwijgen'. Fantastisch spel! Echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen